Logo

Georgia’s Transit Potential – Country’s Competitive Advantage / საქართველოს სატრანზიტო პოტენციალი - ქვეყნის კონკურენტული უპირატესობა

abashishvili ფოტო.jpg
Giorgi Abashishvili / გიორგი აბაშიშვილი

PhD in Business Administration, Chancellor, Georgian Institute of Public Affairs (GIPA) / ბიზ­ნე­სის ად­მი­ნის­ტრი­რე­ბის დოქ­ტო­რი, სა­ზო­გა­დო­ებ­რივ საქ­მე­თა ინ­სტი­ტუ­ტის კან­ცლე­რი

სალომე-11.jpeg
Salome Liparteliani / სა­ლო­მე ლი­პარ­ტე­ლი­ანი

MBA student, Georgian Institute of Public Affairs / ბიზ­ნე­სის ად­მი­ნის­ტრი­რე­ბის მა­გის­ტრან­ტი, სა­ქარ­თვე­ლოს სა­ზო­გა­დო­ებ­რივ საქ­მე­თა ინ­სტი­ტუ­ტი

Abstract

The recent years witnessed the repeated urgency of Georgia’s transport potential. In parallel, Georgia’s

role in the BRI initiative has become clear. Consequently, Georgia’s capabilities have become clearer, however, there are still issues in this regard, the study of which will greatly help the country to achieve SDGs and increase efficiency.

To achieve the above objective, complex recommendations have been developed within the scope of the survey that will significantly increase the country’s transport potential and attractiveness; however, it should also be noted that the impact of the transit corridor on the achievement of the Sustainable Development Goals (SDGs) to promote inclusive economic development/growth in the long-term perspective should be considered.

The survey is dedicated to the analysis of Georgia’s transit potential, opportunities, existing problems, challenges and prospects, as well as recommendations for the use of this potential to achieve the country’s Sustainable Development Goals (SDGs), which analyzes the country’s top priorities, current risks and economic development opportunities.

Keywords: Transit potential / სატ­რან­ზი­ტო პო­ტენ­ცი­ალი

Introduction

ბო­ლო წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში სა­ქარ­თვე­ლოს სატ­რან­სპორ­ტო პო­ტენ­ცი­ალ­ის აქ­ტუ­ალ­ობა არა­ერ­თხელ გა­მო­იკ­ვე­თა. აღ­ნიშ­ნუ­ლის პა­რა­ლე­ლუ­რად, ცალ­სა­ხა გახ­და სა­ქარ­თვე­ლოს რო­ლი BRI ინ­იცი­ატ­ივ­ას­თან და­კავ­ში­რე­ბით. შე­სა­ბა­მი­სად, მე­ტად ნა­თე­ლი გახ­და სა­ქარ­თვე­ლოს შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბი, თუმ­ცა ამ თვალ­საზ­რი­სით კვლავ არ­სე­ბობს სა­კითხე­ბი, რო­მელ­თა შეს­წავ­ლაც მე­ტად და­ეხ­მა­რე­ბა ქვე­ყა­ნას SDGs მიღ­წე­ვა­სა და ეფ­ექ­ტი­ან­ობ­ის ზრდა­ში.

ზე­მოთ­ქმუ­ლის მი­საღ­წე­ვად, კვლე­ვის ფარ­გლებ­ში კომ­პლექ­სუ­რი რე­კო­მენ­და­ცი­ები შე­მუ­შავ­და, რო­მე­ლიც მნიშ­ვნე­ლოვ­ნად გაზ­რდის ქვეყ­ნის სატ­რან­სპორ­ტო პო­ტენ­ცი­ალ­სა და მის მიმ­ზიდ­ვე­ლო­ბას; ამ­ას­თან, უნ­და აღ­ინ­იშ­ნოს ის­იც, რომ გა­სათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბე­ლია სატ­რან­ზი­ტო დე­რეფ­ნის გავ­ლე­ნა მდგრა­დი გან­ვი­თა­რე­ბის მიზ­ნე­ბის (SDGs) შეს­რუ­ლე­ბა­ზე გრძელ­ვა­დი­ან პერ­სპექ­ტი­ვა­ში ინ­კლუ­ზი­ური ეკ­ონ­ომ­იკ­ური გან­ვი­თა­რე­ბის/ზრდის უზ­რუნ­ველ­სა­ყო­ფის მი­საღ­წე­ვად.

კვლე­ვა ეძ­ღვნე­ბა სა­ქარ­თვე­ლოს სატ­რან­ზი­ტო პო­ტენ­ცი­ალ­ის, შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბის, არ­სე­ბუ­ლი პრობ­ლე­მე­ბის, გა­მოწ­ვე­ვე­ბის და პერ­სპექ­ტი­ვე­ბის ან­ალ­იზს და აღ­ნიშ­ნუ­ლი პო­ტენ­ცი­ალ­ის გა­მო­ყე­ნე­ბის რე­კო­მენ­და­ცი­ებს ქვეყ­ნის მდგრა­დი გან­ვი­თა­რე­ბის მიზ­ნე­ბის (SDGs) მი­საღ­წე­ვად; რომ­ლის ფარ­გლებ­შიც გა­ან­ალ­იზ­ებ­ულია ქვეყ­ნის მთა­ვა­რი პრი­ორ­იტ­ეტ­ები, მიმ­დი­ნა­რე რის­კე­ბი და ეკ­ონ­ომ­იკ­ის გან­ვი­თა­რე­ბის შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბი.

References:

  1. Ministry of Economy and Sustainable Development of Georgia, Department of Transport and Logistics Development, http://www.economy.ge;
  2. Ministry of Economy and Sustainable Development of Georgia, National Transport and Logistics Strategy of Georgia for 2021-2030, http://www.economy.ge;
  3. Ministry of Regional Development and Infrastructure of Georgia, Regional Development - Roads, projects in the regions, https://mrdi.gov.ge/en;
  4. Roads Department, 2018-2024 projects, current, completed and future projects, http://www.georoad.ge;
  5. USAID, 2017, Strengthening the Public-Private Sector Dialogue Platform in Parliament Research Report: Transportation and Logistics in Georgia: Key Challenges and Development Perspectives USAID Governance for Development, USAID Project Governance for Development. « Deloitte Consulting ’’, www.usaid.gov;
  6. National Statistics Office of Georgia, 2021, Foreign Trade of Georgia 2021. January-April (preliminary), www.geostat.ge;
  7. Poti Seaport, 2021, APM TERMINALS, Poti - News - https://www.apmterminals.com/poti;
  8. World Bank, 2014, https://www.worldbank.org/en;
  9. Georgian Railway., 2021, Georgian Rail Transportation Tariffs, http://www.railway.ge/en;
  10. Government of Georgia, 2020, Socio-Economic Development Strategy of Georgia, gov.ge;
  11. Georgian Railway, 2019 Infrastructure, Projects - Anaklia, http://www.railway.ge/en;
  12. Maritime Transport Agency of Georgia, ports - http://mta.gov.ge/?lng=eng;
  13. ADB, 2014-2018, Sector Assessment: Transport, www.adb.or;
  14. Georgian Railway., Infrastructure, Statistics, http://www.railway.ge/en.
  15. Veshapidze, S., Zubiashvili, T., (2020). About the Origins of Modern Geoeconomic Foundations of Georgia. Ecoforum Journal 9 (2).
  16. Zubiashvili, T. and Veshapidze, S., 2019. Labour Emigration and Employment in Georgia. Humanities and Social Sciences Review, 9(01), pp.127-136.

References

The New Economist N2, (2021), Vol 16, Issue 2

02-2021.jpg
Published Date:

11/07/2021